مقالات

رزین سختی گیر چیست؟

رزین سختی گیر چیست؟

رزین سختی گیر چیست؟

رزین سختی گیر یک جزء ضروری در عملکرد نرم کنندگی آب است. در واقع، رزین در نرم‌کننده برای شروع فرایند تبادل یونی مورد نیاز می‌باشد. این ماده، مواد معدنی سخت را از آب حذف می‌کند. اینکه یک نرم کننده‌ آب چقدر خوب عمل می‌نماید، به میزان استفاده موثر از رزین آن بستگی دارد. نوع رزین و طراحی مخزن، تفاوت زیادی در نحوه عملکرد یک نرم‌کننده‌ی آب ایجاد می‌کند.

فرآیند نرم شدن آب

رزین از کره‌های پلاستیکی کوچکی تشکیل شده است. این کره‌های کوچک در یک تخت در داخل مخزن نرم‌کننده آب بسته‌بندی شده‌اند. دانه‌های رزین دارای بار منفی هستند و هر یون با بار مثبت را جذب می‌کنند. دانه‌های رزین که از قبل شارژ شده‌اند، ابتدا با یون‌های سدیم پوشانده می‌شوند. یون‌های سدیم به طور طبیعی دارای بار مثبت هستند.

تبادل یونی زمانی اتفاق می‌افتد که یون‌های منیزیم و کلسیم موجود در منبع آب، یون‌های سدیم را از دانه‌های رزین جدا می‌کنند. سپس یون‌های منیزیم و کلسیم در جای خود به رزین می‌چسبند. در این فرایند، یون‌های سدیم در آب آزاد می‌شوند. وقتی که همه دانه‌های رزین از سختی اشباع می‌گردند، نرم‌کننده آب باید راهی برای خلاص شدن از منیزیم و کلسیم جذب‌شده پیدا کند. فقط در این صوت است که نرم‌کننده می‌تواند به جمع‌آوری ادامه دهد.

بازسازی وقتی اتفاق می‌افتد که نرم‌کننده آب، یون‌های معدنی سخت را با استفاده از محلول آب نمک خارج می‌کند. این محلول زمانی ایجاد می‌شود که کلرید سدیم یا نمک به نرم‌کننده آب اضافه گردد. آب نمک دانه‌های رزین را با یون‌های سدیم پر می‌کند. بار مثبت رزین آنقدر قوی است که ترکیب سدیم کلرید را که از آب نمک وارد می‌شود، جدا کند. به این ترتیب آن‌ها آماده هستند تا دوباره فرایند تبادل یونی را آغاز کنند.

رزین

مزایای رزین سختی گیر

به طور کلی رزین سختی گیر دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • آب را نرم می‌کند و برای مصارف مختلف مناسب است.
  • سموم را از آب خارج می‌کند.
  • از لک و گرفتگی لوله‌ها و وسایل جلوگیری می‌کند.
  • راندمان وسایل آب را بهبود می‌بخشد.

 

بهترین رزین های سختی گیر آب

رزین‌هایی که وظیفه‌ سختی‌گیری آب را انجام می‌دهند، در نهایت تجزیه می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، آن‌ها دیگر به طور موثر مواد معدنی سخت را حذف نمی‌کنند و ممکن است جریان آب را مختل کنند. در این شرایط زمان آن رسیده است که رزین داخل نرم‌کننده آب را عوض کنید.

رزین‌های مختلف از برندهای متفاوت برای سختی‌گیری آب ارائه می‌شوند. بعضی از آنها عمر بیشتر و مقاومت بهتری در برابر کلر دارند. در ادامه به بررسی چند نوع رزین سختی گیر می‌پردازیم:

رزین Purolite: رزین پرولایت برای تصفیه‌ی آب آشامیدنی و آب مورد استفاده در غذا در نظر گرفته‌شده است. این ماده دارای پایداری فیزیکی و شیمیایی عالی می‌باشد که منجر به طول عمر بیشتر آن می‌شود.

رزین LiquaGen: رزین تبادل یونی LiquaGen به عنوان یک سختی‌گیر، دارای ماندگاری بالایی است. این رزین پیوندهای بیشتری نسبت به رزین‌های دیگر دارد و در کل قوی است. این نوع رزین مقاوم، برای آبی که غلظت کلر بالایی دارد، انتخاب بهتری می‌باشد.

رزین AFWFilters: رزین AFWFilters یکی دیگر از انواع رزین‌ها برای فرایند سختی‌گیری آب است. این نوع رزین طول عمر مناسبی بین ۱۲ تا ۱۵ سال دارد. اما ماندگاری آن به اندازه‌ رزین LiquaGen مناسب نیست.

چگونه بفهمیم رزین نیاز به تعویض دارد؟

اگر نرم‌کننده کارایی خود را از دست دهد، به احتمال زیاد به خاطر رزین سختی گیر آن است. در چنین مواقعی با تعویض رزین، نرم کننده‌ی آب دوباره کارایی خود را به دست می‌آورد. اگر نرم‌کننده شما مثل گذشته مواد معدنی زیادی را حذف نکرد، احتمالاً باید رزین را تعویض کنید.

همچنین اگر نرم کننده تنها یک یا دو روز پس از بازسازی تولید آب نرم را متوقف کرد، احتمالاً زمان تعویض رزین فرا رسیده است. باید مطمئن شوید که دستگاه شما همچنان به میزان معمولی از نمک استفاده می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد از بین رفتن سختی آب و نرم شدن آب توسط رزین سختی گیر توضیحاتی به شما عزیزان ارائه دادیم. علاوه بر مزایای آب نرم و زمان تعویض رزین، سعی کردیم چند مورد از بهترین رزین‌ها را برای فرایند سختی‌گیری آب نیز معرفی کنیم.

 

منابع

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “رزین سختی گیر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *