مقالات

زغال سنگ چیست و چه کاربردهایی در صنایع دارد؟

زغال سنگ

زغال سنگ چیست و چه کاربردهایی در صنایع دارد؟

زغال سنگ پرمصرف‌ترین ماده معدنی در بین سوخت‌های فسیلی و مهم‌ترین سوخت مورداستفاده در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق است. به ‌طور کلی، همان‌طور که بسیاری از مردم می‌دانند، این ماده برای اهداف گرمایشی بیشتر مطرح است و در سراسر جهان به‌طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده نه‌تنها برای مصارف گرمایشی بلکه از نظر انرژی و سوخت جایگاه مهمی نیز دارد.

معرفی زغال سنگ

سنگ‌های موجود در ذخایر رسوبی لایه‌ای، زغال سنگ نامیده می‌شوند. این ماده یک ساختار جامد و تیره رنگ غنی از کربن و گاز قابل اشتعال است. به همین دلیل، از نظر انرژی و گرمایش پتانسیل مهمی دارد.

این ماده از ترکیبی از کربن، اکسیژن و فلزات مشتق شده از هیدروژن تشکیل‌شده و در نتیجه گرما، فشار و اثرات میکروبیولوژیکی در طی میلیون‌ها سال تشکیل می‌شود.

محیط‌های بسیار مرطوب و آب‌وهوای گرم برای تشکیل این ماده ایده‌آل هستند. ضخیم‌ترین درزهای دارای این ماده، در دلتاها رخ می‌دهد. تشکیلات باتلاقی مانند سواحل دریاچه‌ها، تالاب‌ها و دشت‌های جویبار بسترهای ایده‌آلی برای درزهای حاوی این ماده هستند.

این ماده در بسیاری از نقاط مختلف جهان تحت ساختاری خالص و طبیعی استخراج می‌شود. این نوع سنگ با توجه به ویژگی‌هایی که در محدوده انرژی و سوخت ارائه می‌دهد، به طور گسترده در بسیاری از زمینه‌ها استفاده می‌شود.

ویژگی‌های زغال سنگ

این ماده دارای رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه است و با ساختار طبیعی و ویژگی‌های بسیاری که دارد، متمایز است. زغال سنگ ساختاری ناهمگن و فشرده دارد و به طور کلی، از قسمت‌های گیاه لیگنوسلولزی ساخته می‌شود. این ماده بیشتر حاوی کربن است و از آنجایی که دارای اثر کربن بسیار ساختاریافته می‌باشد، جایگاه مهمی در سوخت و انرژی دارد.

کاربردهای زغال سنگ

زغال سنگ یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین منابع زیرزمینی است. در واقع این ماده با ارزش نفت در زندگی روزمره برابری می‌کند، اما باید گفت که جزء منابع طبیعی تجدید ناپذیر می‌باشد. این ماده به طور گسترده در بسیاری از زمینه‌های مختلف، در سراسر جهان استفاده می‌شود. به طور مثال، این ماده در فرآورده‌های نفتی و روغن‌های صنعتی مختلف کاربرد دارد و یکی از مواد ضروری کارخانه‌های آهن و فولاد می‌باشد. لازم به ذکر است از این ماده برای اهدافی مانند تولید مواد شیمیایی، مواد اولیه سوخت و تولید کک استفاده می‌شود. به طور کلی، کاربردهای آن شامل موارد زیر هستند:

  • تولید برق
  • تولید آهن، فولاد و سیمان
  • تولید بخار در فرآیندهای صنعتی
  • برای اهداف گرمایشی
  • برای مقاصد انرژی در صنایع شیمیایی

همان‌طور که مشاهده می‌شود، با در نظر گرفتن بخش‌های کاربری فوق، زغال سنگ در میان مهم‌ترین معادن زیرزمینی قرار دارد. زیرا این ماده انرژی بسیاری از بخش‌های صنعتی مختلف را فراهم می‌کند. این انرژی هم برای مصارف سوخت و هم برای برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زغال سنگ و برق

این ماده در بین سوخت‌های مورداستفاده برای تولید برق، رتبه اول را دارد. 40 درصد از تولید برق جهان از این ماده تامین می‌شود. پیش‌بینی شده است 50 درصد از تولید برق جهان در سال 2040 از این ماده تأمین شود.

تولید جهانی این ماده در 30 سال گذشته نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده است. دلیل این امر، افزایش نیاز کشورها به انرژی می‌باشد. نیازهای برق بسیاری از کشورها از نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌گردد. نیازهای انرژی کشورهای آسیایی و اقیانوسیه به‌ویژه چین در 10 سال گذشته بیش از دو برابر شده است. در مقابل این تقاضا، عرضه این ماده برای استفاده در نیروگاه‌ها به تدریج افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی

زغال سنگ یک ماده سوختی مهم است که مردم از زمان‌های قدیم از آن استفاده می‌کرده‌اند. این ماده یکی از مهم‌ترین سوخت‌های فسیلی است و به عنوان قدیمی‌ترین ماده معدنی و سوخت شناخته می‌شود. اگرچه گرایش به گاز طبیعی به عنوان سوخت به ویژه در خانه‌ها وجود دارد، اما این ماده یک نوع سوخت ضروری به ویژه در صنعت و تولید برق می‌باشد.

منابع

 

زغال سنگ چیست ؟

زغال سنگ یک ماده سوختی مهم است که مردم از زمان‌های قدیم از آن استفاده می‌کرده‌اند. این ماده یکی از مهم‌ترین سوخت‌های فسیلی است و به عنوان قدیمی‌ترین ماده معدنی و سوخت شناخته می‌شود. اگرچه گرایش به گاز طبیعی به عنوان سوخت به ویژه در خانه‌ها وجود دارد، اما این ماده یک نوع سوخت ضروری به ویژه در صنعت و تولید برق می‌باشد.

کاربردهای زغال سنگ

زغال سنگ یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین منابع زیرزمینی است. در واقع این ماده با ارزش نفت در زندگی روزمره برابری می‌کند، اما باید گفت که جزء منابع طبیعی تجدید ناپذیر می‌باشد.
این ماده به طور گسترده در بسیاری از زمینه‌های مختلف، در سراسر جهان استفاده می‌شود. به طور مثال، این ماده در فرآورده‌های نفتی و روغن‌های صنعتی مختلف کاربرد دارد و یکی از مواد ضروری کارخانه‌های آهن و فولاد می‌باشد.
لازم به ذکر است از این ماده برای اهدافی مانند تولید مواد شیمیایی، مواد اولیه سوخت و تولید کک استفاده می‌شود.

📌 مطالب پیشنهادی :

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *