مقالات

پلی الکترولیت کاتیونی

پلی الکترولیت کاتیونی چیست

پلی الکترولیت کاتیونی / پلی الکترولیت‌های کاتیونی پلیمرهای محلول در آب هستند که دارای گروه‌های یونی مثبت در زنجیره‌های جانبی می‌باشند. این پلیمرهای کاتیونی با پلیمریزاسیون رادیکال آزاد آکریل آمید و مشتقات آنها به روش کوپلیمریزاسیون سنتز می‌شوند. پلی الکترولیت‌های کاتیونی به عنوان لخته ساز در تصفیه فاضلاب برای آبگیری زباله‌های انسانی، فاضلاب و دیگر پساب‌های صنعتی استفاده گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. در ادامه کاربردهای مهم پلی الکترولیت کاتیونی برشمرده شده است.

پلی الکترولیت و انواع آن

پلی‌الکترولیت‌ها پلیمرهای محلول در آب هستند که بار یونی را روی زنجیره‌های خود حمل می‌کنند. این ماده بسته به باری که حمل می‌کند به آنیونی یا کاتیونی طبقه‌بندی می‌شود. پلی الکترولیت‌ها می‌توانند وزن مولکولی بسیار متفاوت و چگالی بار متفاوت داشته باشند.

همو پلیمرهای آکریل آمیدها نیز جزو خانواده پلی الکترولیت‌ها در نظر گرفته می‌شوند، اما حامل بار یونی نیستند. اینها پلی الکترولیت‌های غیر یونی نامیده می‌شوند. آنها به طور گسترده در بسیاری از زمینه‌ها مانند تصفیه آب، تقطیر نفت، حذف رنگ، تولید کاغذ، شرکت‌های معدن کاربرد دارند.

پلی الکترولیت کاتیونی

ویژگی‌های پلی الکترولیت کاتیونی

پلی الکترولیت‌ها پلیمرهایی هستند که واحدهای تکرار شونده آنها دارای یک گروه الکترولیت هستند. پلی کاتیون‌ها و پلی‌آنیون‌ها پلی الکترولیت هستند. این گروه‌ها در محلول‌های آبی (آب) تجزیه می‌شوند و پلیمرها را باردار می‌کنند. بنابراین خواص پلی الکترولیت هم مشابه الکترولیت‌ها (نمک‌ها) و هم پلیمرها (ترکیبات با وزن مولکولی بالا) است و گاهی اوقات پلی نمک نامیده می‌شود.

مانند نمک‌ها، محلول‌های آنها رسانای الکتریکی هستند. مانند پلیمرها، محلول‌های آنها اغلب چسبناک هستند. بسیاری از مولکول‌های بیولوژیکی پلی الکترولیت هستند. به‌عنوان‌مثال، پلی‌پپتیدها، گلیکوزآمینوگلیکان ها و DNA پلی الکترولیت هستند. هر دو پلی الکترولیت طبیعی و مصنوعی در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند.

انواع کاربردهای پلی الکترولیت کاتیونی

پلی الکترولیت کاتیونی در زمینه‌های مختلف مانند فرایندهای کاغذ سازی، تصفیه آب و فاضلاب، صنایع نفت و حفاری، جداسازی مواد معدنی، صنایع رنگ و مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و داروسازی کاربرد فراوانی دارند.

علاوه بر این، این پلیمرها به طور گسترده به عنوان فلوکولانت و عوامل کنترل رئولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلی الکترولیت‌های کاتیونی به ویژه در عملیات میدان نفتی به عنوان عوامل کنترل ویسکوزیته برای افزایش بازیافت روغن، افزودنی‌های سیال حفاری و همچنین برای اصلاح خواص جریان و پایداری محلول‌ها و ژل‌های آبی استفاده می‌شوند.

آنها به عنوان روان‌کننده‌های فوق‌العاده استفاده می‌شوند که بر خواص رئولوژیکی سوسپانسیون‌های متراکم سیمانی تاثیر می‌گذارد. فرایندهای معدنی همچنین از استفاده از پلیمرهای مشتق آکریل آمید برای لخته سازی جامدات در پراکندگی‌های آبی سود می‌برند.

پلیمرهای کاتیونی ممکن است با اجزای مختلف در سیستم مانند ذرات معدنی و آلی در پراکندگی‌های آبی به روش‌های مختلفی برهم‌کنش داشته باشند که منجر به پایداری یا ناپایداری پراکندگی می‌شود.

برخی از پلی الکترولیت‌های کاتیونی در طبیعت محلول در آب هستند که آنها را برای کاربردهای پزشکی و بیوشیمیایی مناسب می‌کند. آنها بسته به هدف استفاده از آنها دارای توانایی تبادل یون، تهویه، امولسیون‌کننده و پخش‌کننده هستند.

کاربرد پلی الکترولیت کاتیونی در تصفیه فاضلاب

پلی الکترولیت کاتیونی نوعی ترکیبات ماکرو مولکولی خطی می‌باشد که در آب حل می‌شود. وزن مولکولی آن بین 600-12 میلیون و در محیط اسیدی یا قلیایی الکترود مثبت است. این ماده می‌تواند ذرات را به طور موثر در فاضلاب با بار منفی برای رسوب لخته سازی معلق کند.

پلی الکترولیت‌های کاتیونی برای شارژ پلیمرها پس از تفکیک در محلول آبی استفاده می‌شوند. آنها نقش مهمی در تصفیه فاضلاب با لخته کردن یا رسوب دادن جامدات معلق برای حذف کارآمد آنها دارند. این پلی الکترولیت‌ها همچنین برای تثبیت محلول‌ها و بهبود ویژگی‌های جریان آنها کاربرد دارند.

پلی الکترولیت‌های کاتیونی، برخلاف شکل آنیونی که دارند، عموما در لجن فعال اضافی تصفیه‌خانه‌های بیولوژیکی استفاده می‌شوند. این ماده در طول پمپاژ لجن فعال اضافی از استخر ته‌نشینی به فیلتر پرس یا تسمه پرس اضافه می‌شود تا لجن را آبگیری کند.

پلی الکترولیت‌های کاتیونی از 0.05٪ تا 0.5٪ رقیق می‌شوند. محلول آماده سازی آن به طور کلی به صورت 0.1٪ – 0.2٪ با افزودن محصول پودر شده به آب در طول اختلاط تهیه می‌شود. از آنجایی که ویژگی‌های لجنی که باید آبگیری شود متفاوت است، دوزهای مورد استفاده در نتیجه آزمایش جار و آزمایش‌های عملیاتی در محیط آزمایشگاه تعیین می‌گردند.

جمع‌بندی

پلی الکترولیت کاتیونی یک پلیمر با حلالیت بالا در آب است که در اکثر حلال‌های آلی محلول نیست و فعالیت لخته سازی خوبی دارد. این ماده می‌تواند مقاومت اصطکاک بین مایع را کاهش دهد. پلی الکترولیت‌های کاتیونی برای شکستن امولسیون، ترویج فیلتراسیون و آبگیری لجن استفاده می‌شوند. استفاده اولیه آن تصفیه فاضلاب می‌باشد. این ماده به عنوان یک منعقد کننده آلی اولیه، ذرات کلوئیدی با بار منفی را خنثی می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد لخته سازی و رسوب می‌شود که حجم لجن را کاهش می‌دهد. این ماده در کارخانه‌های کاغذ، عمدتا برای افزایش ماندگاری و آبگیری استفاده می‌شود.

منابع

پلی الکترولیت کاتیونی
شرکت شیمیایی فن آوران آب یکی از بزرگترین واردکنندگان پلی الکترولیت کاتیونی در کشور می باشد.
شما میتوانید برای استعلام قیمت و پلی الکترولیت کاتیونی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شماره تماس ☎️ : 02188766975
استعلام سریع 📱 : 09192999678

 

پلی الکترولیت چیست و از آن چه می‌دانید؟

ماده شیمیایی پلی الکترولیت یک کمک منعقده کننده یا فلوکولانت است که بانام‌هایی نظیر پلی آکریل آمید، پم، PAM، پلی ۲-پرون آمید، پلی ۱-کربامواتیلن و یک پلیمر ترکیبی با آکریل آمید می‌باشد که دارای فرمول شیمیایی (CH۲CHCONH۲-) است.

خواص پلی الکترولیت:

نقطه ذوب: بیشتر از 300درجه سانتی گراد
دانسیته پلی الکترولیت: 1.189gr/ml at 25C
ضریب شکست: n20/D 1.452
نقطه اشتعال: 230F<
شکل ظاهری: پودر
رنگ: سفید
انحلالیت در آب: کاملا محلول

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *