مقالات

کاربرد‌ها و مصارف کلرید سدیم چیست؟

کلرید سدیم

کاربردها و مصارف کلرید سدیم چیست؟

کلرید سدیم معمولا به‌عنوان نمک شناخته میشود. این ماده، به‌طور طبیعی در بسیاری از موارد خوراکی و همچنین در غذاهای فرآوری‌شده مانند وعدههای غذایی آماده، محصولات گوشتی، برخی از غلات صبحانه، پنیر، سبزیجات کنسروشده، برخی از نانها، میان‌وعدههای و… یافت میشود. سدیم و کلرید، هر دو در حفظ تعادل سطح مایعات در بدن نقش دارند. کلرید به بدن کمک میکند تا غذای خورده‌شده هضم کند، زیرا این ماده جز ضروری آب موجود در معده و روده است.

کلرید سدیم چیست؟

کلرید سدیم (نمک) یکی از پرحجمترین مواد خام معدنی مورداستفاده در صنایع شیمیایی است. عمده محصولات شیمیایی پایین‌دست نمک در ساخت بسیاری از محصولات شیمیایی، اعم از مواد غیر آلی و آلی استفاده میشود. همچنین، مقادیر زیادی نمک به‌طور مستقیم برای کنترل برف و یخ، به‌عنوان ماده معدنی در رژیم غذایی حیوانات، نگهدارنده و طعمدهنده غذا، نرم کردن آب و در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده میشود.

مصرف این ماده میتواند به‌طور قابل توجهی از سالی به سال دیگر متفاوت باشد، چراکه تقاضا در بزرگترین مصارف مثل یخ زدایی، بیشتر در کشورهای صنعتی نیمکره شمالی بستگی دارد. NaCl از دو عنصر سدیم و کلر به نسبت ساده 1: 1 تشکیل شده است. اتم سدیم، یک الکترون به اتم کلر اهدا کرده و پیوند الکترو والان تشکیل میدهد. این ماده مخلوط نیست، زیرا صرف‌نظر از منشا آن، همیشه دارای نسبت یکسان 1: 1 از عناصر تشکیلدهنده است.

کاربرد کلرید سدیم چیست؟

تولیدات شیمیایی، بیش از نیمی از کل مصرف نمک در جهان را تشکیل میدهند. دومین بخش مصرفکننده (15% در سال 2019)، نمک جاده برای یخ زدایی است. مصرف کلرید سدیم برای یخ زدایی، بسته به شرایط آب‌وهوایی میتواند از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. استفاده در مواد غذایی از جمله نمک خانگی، در نانواییها و برای تهیه و نگهداری مواد غذایی، حدود 11% از کل نمک مصرفی را تشکیل میدهد. ممکن است کارخانههای شیمیایی نمک را به‌شکل آب نمک، سنگ نمک، نمک خورشیدی یا نمک تبخیرشده و دانهبندی مصرف کنند. کلرید سدیم میتواند در بسیاری از موارد، به‌ویژه در تولید کلر قلیایی، انعطافپذیر باشد و نمک خوراکی قبل از استفاده، به درجه موردنیاز خالص میشود.

مصارف کلرید سدیم چیست؟

سدیم و کلرید، نقش اساسی در روده کوچک انسان‌ها دارند. سدیم به بدن شما در جذب قند، آب، کلرید و اسیدهای آمینه (که بلوکهای سازنده پروتئین هستند) کمک میکند. هنگامی که کلرید به‌شکل اسید هیدروکلریک (هیدروژن و کلرید) باشد، به‌عنوان یک جز در شیره معده عمل کرده و به بدن ما در هضم و جذب مواد مغذی کمک میکند. توضیح کامل استفاده از این ماده به‌شرح زیر است:

– کلرید سدیم، به‌عنوان نمک خوراکی شناخته شده است و به‌طور گستردهای در صنایع غذایی برای طعم دادن و نگهداری استفاده میشود.

– برای تولید مواد شیمیایی ضروری مختلف از جمله هیدروکسید سدیم، جوش‌شیرین، کربنات سدیم، اسید هیدروکلریک و… استفاده میشود.

– در صنایع نساجی، پالایشگاههای نفت، صنایع کاغذ، ضد حریق، راهسازی و صنایع لاستیک کاربرد دارد.

– در صنعت خاکستر سودا، برای تولید کربنات سدیم از طریق فرآیند حلاجی استفاده میشود.

– یکی دیگر از کاربردهای مهم کلرید سدیم، یخ‌زدایی معابر و پیاده‌روها در مناطق برفی و سردسیر است. این محلولهای نمکی، برای اهداف مختلف پزشکی نیز استفاده میشود. این ترکیب همچنین در پاککنندههایی مانند شامپو، خمیردندان و نرمکنندههای آب کاربرد دارد.

جمعبندی

کلرید سدیم، معمولا به‌عنوان نمک شناخته میشود. این ماده دارای ترکیب یونی با فرمول شیمیایی (NaCl) است که نشاندهنده نسبت 1: 1 کلرید و یونهای سدیم میباشد. NaCl معمولا به‌عنوان چاشنی و نگهدارنده غذا در شکل خوراکی آن استفاده میشود.

منابع

 

 

 

کربن اکتیو گرانولی
شرکت شیمیایی فن آوران آب یکی از بزرگترین واردکنندگان کربن اکتیو گرانولی در کشور می باشد.
شما میتوانید برای استعلام قیمت و کربن اکتیو گرانولی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره تماس ☎️ : 02188766975
استعلام سریع 📱 : 09192999678

 

 

سدیم کلرید چیست؟

سدیم کلرید که در فارسی به آن نمک گفته می‌شود و فرمول شیمیایی آن NaCl است، یک ترکیب یونی است که از نسبت‌های معادل سدیم و کلر تشکیل شده‌است. سدیم کلرید ترکیب اصلی تشکیل‌دهنده نمک طعام است و بخش اعظم شوری آب اقیانوس‌ها نیز به‌دلیل این ترکیب است. در بلور نمک خوراکی، هر یون مثبت Na توسط شش یون منفی احاطه شده‌است.

کاربرد کلرید سدیم چیست؟

تولیدات شیمیایی، بیش از نیمی از کل مصرف نمک در جهان را تشکیل می‌دهند. دومین بخش مصرف‌کننده (15% در سال 2019)، نمک جاده برای یخ زدایی است. مصرف کلرید سدیم برای یخ زدایی، بسته به شرایط آب‌وهوایی می‌تواند از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. استفاده در مواد غذایی از جمله نمک خانگی، در نانوایی‌ها و برای تهیه و نگهداری مواد غذایی، حدود 11% از کل نمک مصرفی را تشکیل می‌دهد. ممکن است کارخانه‌های شیمیایی نمک را به‌شکل آب نمک، سنگ نمک، نمک خورشیدی یا نمک تبخیرشده و دانه‌بندی مصرف کنند. کلرید سدیم می‌تواند در بسیاری از موارد، به‌ویژه در تولید کلر قلیایی، انعطاف‌پذیر باشد و نمک خوراکی قبل از استفاده، به درجه موردنیاز خالص می‌شود.

📌 مطالب پیشنهادی :

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *