مقالات

کربن اکتیو گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟

کربن اکتیو گرانول

کربن اکتیو گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟

کربن اکتیو گرانول که به آن زغال فعال گرانولی هم میگویند، شکل خاصی از کربن اکتیو است که به شکل گرانول‌های سفت و ساچمه‌ای تولید می‌شود. این ماده جهت حذف آلاینده‌ها، رنگ و بو از آب، هوا و مایعات مختلف به کار می‌رود. کربن اکتیو، ماده‌ای بسیار متخلخل است. لذا دارای سطح بسیار زیاد در واحد حجم می‌باشد. همین امر، سبب می‌شود تا زغال فعال از قابلیت بالایی جهت جذب سطحی برخوردار باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مشخصات و کاربردهای کربن اکتیو گرانول بیشتر آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کربن اکتیو گرانول چیست؟

کربن اکتیو گرانول ماده‌ای می‌باشد که از کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیار زیادی اتم کربن تشکیل شده است. زغال فعال از حرارت دیدن منابع حاوی کربن مانند زغال‌سنگ، زغال چوب، هسته میوه‌ها و … در شرایط بی‌هوازی تولید می‌شود. نتیجه این عملیات، تولید ماده‌ای بسیار متخلخل است که این خلل و فرج‌ها به‌صورت نامنظم در سرتاسر آن ایجاد شده‌اند. وجود تخلخل بسیار در ساختار کربن اکتیو، سبب شده تا این ماده از سطح بسیار زیادی در واحد حجم برخوردار باشد. به‌طوری‌که سطح حاصل از یک گرم کربن اکتیو گرانول، معادل 1000 مترمربع تخمین زده می‌شود. درنتیجه این ماده به‌شدت مستعد فرایند جذب رنگ، بو و … از طریق سطح خود خواهد شد.

کاربردهای کربن اکتیو گرانول چیست؟

همان‌گونه که قبلا نیز بیان شد، کربن اکتیو گرانول از مواد اولیه سرشار از کربن نظیر زغال‌سنگ، چوب، پوسته نارگیل و … ساخته می‌شود. این ماده با دارا بودن ظرفیت جذب بالا، قادر به حذف انواع آلاینده‌ها از آب، هوا، مایعات و گازها جهت بهبود طعم، بو و رنگ می‌باشد. از کاربردهای متداول زغال اکتیو گرانولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصفیه آب شهری و محیطی.
  • تصفیه گازهای پسماند.
  • حذف جیوه در گازهای صنعتی.
  • بهبود خواص اورگانولپتیکی در مواد غذایی و آشامیدنی.
  • بازیافت فلزات.
  • صنایع داروسازی.

باید خاطرنشان سازیم که خواص کربن فعال گرانول، بر اساس منبعی که این ماده از آن تهیه شده است، متفاوت می‌باشد. برای مثال، کربن اکتیو حاصل‌شده از پوسته نارگیل دارای منافذ ریز بیشتری است. لذا جهت استفاده برای مواردی مانند فیلتر کردن ساختارهای آلی کوچک، بازیابی فلزات گران‌بها و کاهش محصولات جانبی ضدعفونی (DBPs) در آب آشامیدنی بسیار مناسب می‌باشد. کربن فعال مبتنی بر چوب، دارای ساختار منافذ ماکرو بیشتری است. ازاین‌رو برای رنگ‌زدایی مایعات و حذف ساختارهای مولکولی بزرگ مناسب می‌باشد. در حالت کلی برای اهداف معمولی فیلتراسیون، کربن فعال با منشا زغال‌سنگ بهترین انتخاب خواهد بود. چراکه اندازه منافذ متوسط در آن بیشتر است.

فیلتر کربن اکتیو گرانول

فیلتر کربن اکتیو گرانول یک گزینه اثبات‌شده و کاربردی جهت حذف برخی از مواد شیمیایی، به‌ویژه مواد شیمیایی آلی از آب است. این فیلترها همچنین می‌توانند برای حذف یک سری مواد شیمیایی مانند سولفید هیدروژن یا کلر که بو و طعم آب را تغییر می‌دهند، به کار روند. فیلترهای کربن فعال گرانولی جهت تصفیه آب در منازل به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو شیوه عبارت‌اند از:

  • فیلتراسیون آب ورودی به خانه (فیلتر نقطه ورود)

در این روش یک فیلتر در نقطه ورود آب به منزل نصب می‌شود. این امر باعث تصفیه تمام آبی می‌گردد که به هر شیر آب در خانه منتقل می‌شود. این شیوه از فیلتراسیون، مواد شیمیایی را قبل از بلعیده شدن، تنفس یا جذب شدن در پوست در حین شستشو یا حمام، از بین می‌برد.

  • فیلتر نقطه استفاده (POU)

در این روش نیز فیلتر درست قبل از یک شیر آب مخصوص نصب می‌شود. این شیر آب ممکن است به‌طور جداگانه بر روی ظرف‌شویی نصب شده و آب تصفیه‌شده پس از عبور از فیلتر، از طریق این شیر قابل‌برداشت باشد. در این حالت تنها آب تصفیه‌شده، مختص همان شیر اختصاصی بوده و آب شیر اصلی دست‌نخورده باقی خواهد ماند. از نمونه‌های دیگر فیلترهای نقطه استفاده، می‌توان فیلترهای پارچ GAC را نام برد. فیلتر موجود در آب‌سردکن و یخ‌ساز برخی از یخچال‌ها نیز از این نوع هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله بر آن بودیم تا شما را با کربن اکتیو گرانول، خواص و کاربردهای آن آشنا کنیم. کربن اکتیو گرانول شکل خاصی از کربن فعال است که به شکل گرانول‌های کوچک می‌باشد. این ماده دارای سطح بسیار زیادی در واحد حجم است. لذا از عملکرد مناسبی جهت جذب سطحی برخوردار می‌باشد. از کربن اکتیو گرانولی جهت حذف آلاینده‌ها، رنگ و بوی نامطلوب از مواد غذایی، آشامیدنی و به‌ویژه آب استفاده می‌شود.

منابع

 

 

کربن اکتیو گرانول
شرکت شیمیایی فن آوران آب یکی از بزرگترین واردکنندگان کربن اکتیو گرانول در کشور می باشد.
شما میتوانید برای استعلام قیمت و فروش کربن اکتیو گرانولی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

استعلام سریع 📱 : 09192999678
شماره تماس ☎️ :
02188766975

 

کربن اکتیو گرانول چیست؟

کربن اکتیو گرانول ماده‌ای می‌باشد که از کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیار زیادی اتم کربن تشکیل شده است. زغال فعال از حرارت دیدن منابع حاوی کربن مانند زغال‌سنگ، زغال چوب، هسته میوه‌ها و ... در شرایط بی‌هوازی تولید می‌شود. نتیجه این عملیات، تولید ماده‌ای بسیار متخلخل است که این خلل و فرج‌ها به‌صورت نامنظم در سرتاسر آن ایجاد شده‌اند. وجود تخلخل بسیار در ساختار کربن اکتیو، سبب شده تا این ماده از سطح بسیار زیادی در واحد حجم برخوردار باشد. به‌طوری‌که سطح حاصل از یک گرم کربن اکتیو گرانول، معادل 1000 مترمربع تخمین زده می‌شود. درنتیجه این ماده به‌شدت مستعد فرایند جذب رنگ، بو و ... از طریق سطح خود خواهد شد.

جمع‌بندی در مورد کربن اکتیو گرانول

در این مقاله بر آن بودیم تا شما را با کربن اکتیو گرانول، خواص و کاربردهای آن آشنا کنیم. کربن اکتیو گرانول شکل خاصی از کربن فعال است که به شکل گرانول‌های کوچک می‌باشد. این ماده دارای سطح بسیار زیادی در واحد حجم است. لذا از عملکرد مناسبی جهت جذب سطحی برخوردار می‌باشد. از کربن اکتیو گرانولی جهت حذف آلاینده‌ها، رنگ و بوی نامطلوب از مواد غذایی، آشامیدنی و به‌ویژه آب استفاده می‌شود.

 

📌 مطالب پیشنهادی :

امتیاز به این پست post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *