مقالات

ذغال فعال پودری چیست و کاربرد آن

ذغال فعال پودری

ذغال فعال پودری چیست و کاربرد آن

ذغال فعال پودری یا پودر سیاه ماده‌ای بی‌بو و بدون طعم می‌باشد و از زمان‌های قدیم برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است. امروزه نیز، از آن بیشتر در محیط‌‌های پزشکی استفاده می‌شود. این مقاله به بررسی چیستی این ماده و کاربرد آن می‌پردازد.

ذغال فعال پودری چیست؟

این نوع ذغال زمانی ایجاد می‌شود که ذغال چوب معمولی تا دمای بسیار بالا، گرم گردد. وقتی این اتفاق می‌افتد، عناصر و ترکیبات متصل به اتم‌های کربن حذف می‌شوند و تمام محل‌های اتصال کربن، برای اتصال با مولکول‌ها و اتم‌های ورودی، «آزاد» هستند. این امر باعث می‌شود ذغال فعال پودری بسیار متخلخل‌تر از ذغال چوب معمولی باشد. تعداد محل‌های اتصال باز برای ذغال فعال به این معنی است که این ماده در از بین بردن آلاینده‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. به همین دلیل ذغال فعال دارای کاربردهای دارویی و صنعتی متعددی است.

مزایای ذغال فعال پودری

کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها اغلب از این نوع ذغال به ‌عنوان پادزهر برای سموم بلعیده‌شده استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر کسی سمی را بلعیده باشد، ذغال فعال می‌تواند اثرات آن سم را پاک کند. با این ‌حال، این خاصیت ضد سم بودن ذغال فعال فقط در صورتی موثر است که ظرف 1-4 ساعت پس از مصرف سم و قبل از هضم سم استفاده شود.

این نوع ذغال برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله گاز روده، مشکلات کلیوی، بیماری‌های پوستی و حتی سفید کردن دندان‌ها توصیه‌شده است. از نظر تئوری، ذغال فعال پودری هم سموم و هم گازهایی را که باعث ناراحتی دستگاه گوارش می‌شوند را پاک می‌کند. شاید به همین دلیل است که ذغال فعال به‌ عنوان یک ضد نفخ نیز توصیه می‌شود. البته باید توجه داشت که مزایای ذغال فعال توسط یک منبع مطمئن تایید نشده‌اند.

این نوع ذغال می‌تواند به‌ عنوان یک فیلتر نیز استفاده شود. اما ممکن است آن‌قدر آلاینده‌ها را جذب کند که دیگر محل اتصال یا منافذی برای جذب مواد ورودی وجود نداشته باشد و اشباع شود. در نتیجه ذغال فعال می‌تواند پس از استفاده‌های مکرر، کارایی خود را از دست بدهد. در نتیجه، باید از ذغال فعال تازه‌ای استفاده شود.

کاربردهای ذغال فعال پودری

  • کاهش گاز در روده: طبق تحقیقات اخیر، مصرف ذغال فعال 8 ساعت قبل از سونوگرافی شکم، مقدار گاز موجود در روده شما را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. در نتیجه، دریافت تصویر سونوگرافی تمیز را ساده‌تر خواهد کرد.
  • کمک به اسهال: یک مطالعه موردی نشان می‌دهد که این نوع ذغال می‌تواند به اسهال کمک کند، اما تحقیقات بیشتری موردنیاز است.
  • فیلتراسیون آب: ذغال فعال می‌تواند با از بین بردن آلاینده‌ها، ذرات معلق و میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها و در عین‌حال حفظ PH و طعم آب، به فیلتر کردن آب کمک کند.
  • سفید کردن دندان‌ها: هنگامی‌که از این نوع ذغال به‌ عنوان دهان‌شویه یا به‌ عنوان خمیردندان استفاده می‌شود، این ماده شیمیایی می‌تواند دندان‌ها را سفید کند. این کار با جذب پلاک و سایر مواد شیمیایی رنگ‌بر روی دندان‌ها انجام می‌شود.
  • استفاده در دئودورانت‌ها: این نوع ذغال می‌تواند بوها را جذب کند. بنابراین می‌توان از آن به ‌عنوان یک دئودورانت عالی برای زیر بغل، کفش و یخچال استفاده کرد. ذغال فعال می‌تواند رطوبت اضافی را نیز جذب کند و سطوح رطوبت را در مقیاس میکرو مدیریت نماید.

نحوه استفاده از ذغال فعال پودری

این نوع ذغال را باید طبق دستورالعمل گفته‌شده روی جعبه آن مصرف کرد. اگر از ذغال فعال به ‌عنوان دارو ضد سم استفاده می‌شود، لازم است حتما با پزشک مطرح گردد و دوز موردنیاز توسط پزشک تجویز گردد.

شباهت بین ذغال چوب و ذغال فعال

ذغال چوب و ذغال فعال هر دو از بقایای خشک‌شده‌ای تشکیل‌شده‌اند که از سوختن مواد آلی باقی‌مانده‌اند. همچنین هر دو آنها، متخلخل‌تر از سایر اشکال کربن هستند. این امر، آنها را برای فیلتر کردن مواد، مفید می‌سازد. به‌علاوه، هر دو آن‌ها در دماهای بالا تولید می‌شوند.

جمع‌بندی

ذغال فعال پودری دارای خواص پزشکی و صنعتی زیادی است و در زمینه‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که تمام مزایا و کاربردهای این نوع ذغال از نظر علمی به اثبات نرسیده‌اند و نیازمند به تحقیقات بیشتری هستند.

منابع

 

 

کربن فعال یا کربن اکتیو
شرکت شیمیایی فن آوران آب یکی از بزرگترین واردکنندگان کربن اکتیو در کشور می باشد.
شما میتوانید برای استعلام قیمت و فروش کربن اکتیو با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شماره تماس ☎️ :
02188766975

 

ذغال اکتیو یا کربن اکتیو چیست؟

ذغال اکتیو یا همان کربن اکتیو، یکی از مهمترین جاذب ها در اکثر فیلتر ها است. این ماده همان ذغال است که طی فرآیند های پیچیده ای بصورت متخلخل در آمده و جاذب بسیاری از ناخالصی ها می باشد.

مهمترین کاربرد های ذغال اکتیو چیست؟

ذغال اکتیو در بسیاری از فیلتر های هوا، آب ، پساب، مشتقات نفتی و مانند آن جهت رنگ بری، حذف بو و سایر ناخالصی ها بکار می رود. این محصول علاوه بر امکان استفاده در سیستم های تصفیه هوا، آب (غیر آشامیدنی مانند آکواریم) و پساب، می تواند بعنوان نمونه در اختیار محققین و دانشجویان گرامی قرار گرفته و در انجام آزمایشات و تست های آزمایشگاهی و پایلوت استفاده شود.

 

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *