مقالات

رزین میکس بد MB400 چیست و کاربرد آن

Purolite MB 400 Mixed Bed Resin Mixture

رزین میکس بد MB400 چیست و کاربرد آن

شاید شما هم درباره رزین میکس بدMB400  شنیده‌ باشید، اما آیا نحوه عملکرد این رزین‌ را می‌دانید؟. اگر به دنبال اطلاع یافتن از نحوه به‌کارگیری این نوع رزین در صنعت و همچنین ساختار شیمیایی آن هستید، در ادامه ما همراه باشید. در ادامه این مقاله شما را با رزین میکس بد آشنا خواهیم کرد.

معرفی رزین‌های بستر مخلوط

رزین‌های بستر مخلوط یا رزین‌های تبادل یونی عمدتاً از دو رزین کاتیونی و آنیونی تشکیل‌شده‌اند. رزین آنیونی یون‌هایی با بار مثبت مانند کلسیم، سدیم، منیزیم، آهن، منگنز و پتاسیم را جذب می‌کند. رزین کاتیونی هم یون‌هایی با بار منفی مانند سولفات‌ها، کلریدها، کربنات‌ها، بی‌کربنات‌ها، نیترات‌ها و سیلیس را از بین می‌برد. رزین میکس بد MB400 از تبادل کاتیونی اسید قوی و رزین تبادل آنیونی باز قوی تشکیل‌شده است. در صنعت برای پالایش آب، از فرآیند اسمز معکوس برای دستیابی به آب با کیفیت بالا استفاده می‌شود.

واحدهای بستر مخلوط

واحدهای بستر مخلوط یک روش تبادل یونی هستند که در مواردی که به کیفیت آب مناسب نیاز است، استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولا آخرین مرحله تصفیه در کل فرآیند تصفیه آب هستند. واحدهای بستر مخلوط معمولاً در پایین واحدهای مبادله یونی روی دو تخته مجزا یا سیستم‌های اسمز معکوس قرار می‌گیرند. آنها پساب به‌جا مانده از فرآیند دی مینرالیزه را تصفیه می‌کنند.

رزین میکس بد MB400

رزین میکس بد MB400 چیست؟

این نوع رزین یک مخلوط همگن آماده برای تصفیه آب با خلوص بسیار بالا است و با مخلوط کردن دقیق دو رزین کاملا احیاشده به دست می‌آید. این رزین از یک مبدل کاتیونی ژل مانند دارای خاصیت اسیدی قوی به شکل H+  و یک مبدل آنیون ژل مانند بازی قوی به شکل -OH ساخته‌شده است تا بالاترین کارایی را داشته باشد. رزین میکس بد MB400 برای استفاده در رزین‌های قابل احیا یا غیر قابل احیا و در واحدهای بزرگ تبادل یونی، مناسب است. عبور آب با نرخ جریان توصیه‌شده از رزین موجود می‌تواند تقریباً به کاهش کل ناخالصی‌های جامد موجود در محلول منجر شود. حجم آب تصفیه‌شده خالص را می‌توان پس از اتمام فرآیند تصفیه به دست آورد. اما این در صورتی است که احیاکننده‌ای باکیفیت برای دستیابی به سطوح بالای تصفیه به کار گرفته شود. به ‌طور کلی از نظر اقتصادی، ظرفیت و کیفیت قابل قبول در بازسازی کمتر این نوع رزین به دست می‌آید.

این نوع رزین، آب کاملاً دی مینرالیزه و بدون سیلیس تولید می‌کند. آب اولیه را می‌توان هم از سیستم لوله‌کشی آب شهری و هم از آب‌های پیش تصفیه‌شده مانند آب‌هایی که با اسمز معکوس، الکترودیالیز و تبخیر چند مرحله‌ای به ‌دست‌ آمده‌اند، تهیه کرد. پس از اتمام عملیات تصفیه، در صورت نیاز، این نوع رزین قابل بازیابی است. اجزای رزین پرولایت با شستشوی معکوس جدا می‌شوند، بازسازی می‌گردند و سپس دوباره مخلوط می‌شوند. پس از مخلوط شدن رزین میکس بد MB400 برای یک چرخه جدید آماده است.

کاربردهای رزین میکس بد MB400

  • تولید آب فوق‌العاده خالص
  • جداسازی مواد معدنی از آب
  • شفاف کردن آب میعان شده
  • شستشوی قطعات و اجزای میکرو – الکترونیک
  • داروسازی

کاربرد رزین میکس بد MB400 در تصفیه آب

  • از این رزین عمدتاً برای تهیه آب غیر معدنی با کیفیت بالا استفاده می‌شود.
  • عمدتاً در صنعت تصفیه آب به ‌عنوان بستر مخلوط دورریختنی بازسازی نشده استفاده می‌گردد.
  • در کاربردهای کوچک برای تصفیه مستقیم آب‌های خام ورودی برای تولید آب غیر معدنی با کیفیت خوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در تصفیه مجدد بعد از عملیات سایر واحدهای تبادل یونی یا اسمز معکوس برای تولید آب با کیفیت استفاده می‌شود.

تصفیه مجدد آب با کیفیت خوب در شرایط عملیاتی توصیه‌شده می‌تواند باعث شود که رزین موجود در آن تقریباً کل مواد جامد محلول را کاهش دهد. پسماندها مقادیر میانگینی در حدود 0.1 گرم بر سانتی‌متر مکعب هستند که در طی فرایند اصلی تصفیه آب تولید می‌شود. این میزان بسته به کیفیت نهایی قابل‌قبول آب، ممکن است افزایش یابد.

جمع‌بندی

رزین میکس بد MB400 مخلوطی از رزین‌های باکیفیت بالا است که برای تصفیه مستقیم آب طراحی‌شده‌اند. این نوع رزین با نسبت‌های مختلفی از اجزای کاتیونی و آنیونی طراحی می‌شود تا در هر سیستمی و برای هر کاربردی به ‌خوبی عمل کند. برخی از این رزین‌ها دارای نشانگرهایی هستند که در صورت تمایل می‌توانند نشانه‌هایی از سلامت و فرسودگی موجود در دستگاه تصفیه ارائه دهند.

منابع

 

 

رزین میکس بد MB400
شرکت شیمیایی فن آوران آب یکی از بزرگترین واردکنندگان رزین پرولایت در کشور می باشد.
شما میتوانید برای استعلام قیمت و فروش رزین پرولایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شماره تماس ☎️ :
02188766975

رزین میکس بد MB400

  • تولید کننده : پرولایت (PUROLITE )
  • گرید : صنعتی
  • Purolite MB 400 Mixed Bed Resin Mixture – 25L
شکل ظاهری : دانه های کروی
نگهداری رطوبت 65%
اندازه ذرات 1200-300mm
ضریب یکنواختی 7-Jan
وزن حامل 705-740 (gr/lit)
محدودیت دمایی رزین غیرقابل احیا 100درجه سانتی گراد
محدودیت دمایی رزین قابل احیا 60درجه سانتی گراد

 

رزین میکس بد پرولایت (PUROLITE) مدل MB400

رزین میکس بد پرولایت (PUROLITE) مدل MB400 از پرکاربردترین و متداول ترین رزین های مورد استفاده در دستگاه های دیونایزر و تولید آب مقطر می باشد. رزین ترکیبی (میکس بد) پرولایت در تبادل یون با آب، کلیه یون های محلول در آب را به خود جذب کرده و و به جای این یون ها، یون های H+ و OH- خود را وارد آب می کند، به این ترتیب سختی آب را کاهش داده و آب خالص با هدایت الکتریکی (EC) زیر یک میکرو زیمنس بر سانتی متر را تولید می کند.

مزایا رزین میکس بد پرولایت MB400

استفاده ی عمومی
سیستم ها
سیستم جریان مشترک
سیستم های جریان متقابل
میکس بد

 

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *