مقالات

نفت و فرآورده های نفتی و مشتقات آن

نفت

نفت و فرآورده های نفتی و مشتقات آن

نفت یک سوخت فسیلی است که مانند زغال‌سنگ و گاز طبیعی از بقایای موجودات دریایی باستانی مانند گیاهان، جلبک‌ها و باکتری‌ها به وجود ‎آمده است. بقایای آلی (فسیل‌ها) در اثر گرما و فشار شدید، طی میلیون‌ها سال به مواد غنی از کربن تبدیل شده‌اند که ما به‎عنوان مواد خام برای سوخت و همچنین طیف گسترده‌ای از محصولات دیگر استفاده می‌کنیم.

ویژگی‎های شیمیایی و فیزیکی

نفت خام از هیدروکربن‌هایی تشکیل شده است که عمدتاً حدود ۱۳ درصد وزنی هیدروژن و ۸۵ درصد کربن است. عناصر دیگری نیز مانند نیتروژن (حدود ۵/۰ درصد)، گوگرد (۵/۰ درصد)، اکسیژن (۱/۰ درصد) و فلزاتی مانند آهن، نیکل و مس (کمتر از ۱/۰ درصد) نیز در آن وجود دارند.

این ماده معمولاً به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره است، اما همچنین می‌تواند مایل به زرد، قرمز، خرمایی یا حتی سبز نیز باشد. تغییرات رنگ، نشان‌دهنده ترکیب شیمیایی متفاوت منابع آن است. به‌عنوان‌مثال، فلزات و یا مقدار کم گوگرد، سبب سبک‎تر و شفاف‌تر شدن آن می‎شوند. این ماده با آب غیرقابل‌اختلاط و همچنین سبک‌تر از آن است.

کاربرد نفت

امروزه مخازن زیرزمینی وسیعی از این ماده در محل دریاهای باستانی، در زیرزمین یا کف اقیانوس‌ها، کشف شده است. آنها از طریق ماشین‌های حفاری غول‌پیکر استخراج می‌شوند. از این ترکیب برای ساختن بنزین استفاده می‎گردد که یک محصول مهم در زندگی روزمره ماست. همچنین این ماده بعد از فراوری، جهت تولید هزاران محصول مختلف از جمله: لاستیک، یخچال، جلیقه نجات و داروهای بیهوشی استفاده می‎شود.

فرآورده‌ها

این فرآورده‌ها سوخت‌هایی هستند که با استفاده از این ماده و سایر هیدروکربن‌های موجود در گاز طبیعی ساخته می‌شوند. در اینجا به ده فرآورده مختلف اشاره می‎کنیم:

۱- بنزین

تقریباً نیمی از هر بشکه نفت خام جهت تولید بنزین برای سوخت خودروها استفاده می‌شود. همین امر سبب شده است که بنزین بزرگ‌ترین محصول استخراج‌شده از در سراسر جهان باشد.

۲- دیزل

دیزل مخلوطی از هیدروکربن‌ها با نقطه‌جوش در محدوده ۱۵۰ تا ۳۸۰ درجه سانتی‎گراد است که از این ماده به دست می‌آید.

۳- سوخت موشک

در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از این ترکیب در جهان صرف تولید سوخت جت می‌شود که برای تأمین انرژی سفرهای هوایی در جهان استفاده می‌شود.

۴- نفت سفید

این ماده یک هیدروکربن قابل احتراق است که در صنعت هوانوردی به طور گسترده استفاده می‎شود.

۵- پارافین

این ترکیب در خانه استفاده می‎شود و در هنگام سوختن، دوده کمی تولید می‌کند.

۶- سوخت سنگین

این ترکیب از باقیمانده منابع نفتی تشکیل می‌شود. به‎وسیله فرایندهایی مانند ترک‌خوردگی حرارتی و کاتالیزوری، هیدروکربن‌های با کیفیت بالاتر استخراج می‌شوند. به همین دلیل، گاهی اوقات از این ماده به‌عنوان روغن سوخت نیز یاد می‌شود.

۷- گازهای مایع

این ماده که گاهی اوقات به‌عنوان پروپان یا بوتان شناخته می‌شود، یک گاز قابل اشتعال است و در تجهیزات پخت‌وپز، گرمایش خانه و به‌عنوان سوخت خودروها استفاده می‌شود.

۸- خوراک پتروشیمی

خوراک پتروشیمی ماده‌ای است که با استفاده از واکنش‌های شیمیایی ساخته می‌شود.

۹- حلال‌ها

حلال‌ها از هیدروکربن‌های مایعی تشکیل شده‌اند که از نفت به دست می‌آیند. آن‌ها در طیف وسیعی از محصولات تجاری، در تحقیقات و صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

۱۰- روان‌کننده‌ها

روان‌کننده، روغن‎های معدنی تصفیه شده هستند. آنها از ۸۰-۹۰ درصد هیدروکربن با ۱۰-۲۰ درصد مواد افزودنی برای ایجاد خواص ویژه روغن تشکیل شده‌اند.

محصولات شگفت‌انگیز که از این ماده و مشتقات آن تولید می‌شوند:

در زندگی روزمره نیز ما انسان‎ها به شکل روزافزونی از این ماده استفاده می‎کنیم. برخی از این موارد عبارت‌اند از: آسپرین، سی‎دی و دی‎وی‎دی، آدامس، دندان مصنوعی، پارچه، شامپو، پنل‎های انرژی خورشیدی، نخ دندان و خوشبو‎‎کننده‎ها.

جمع‎بندی

در پی انباشت گیاهان، جلبک‌ها و باکتری‌ها در طول میلیون‎ها سال و در اثر گرما و فشار شدید نفت خام به وجود آمده است. این ماده جهت استفاده باید فراوری گردد. مهم‎ترین کاربرد آن برای تأمین سوخت در صنایع مختلف است.

منابع

 

اتیدرونیک اسید HEDP
شرکت شیمیایی فن آوران آب یکی از بزرگترین واردکنندگان اتیدرونیک اسید HEDP در کشور می باشد.
شما میتوانید برای استعلام قیمت و اتیدرونیک اسید HEDP با کارشناسان ما در ارتباط باشید
.

شماره تماس ☎️ : 02188766975
استعلام سریع 📱 : 09192999678

 

 

نَفت (به انگلیسی: Oil, Petroleum) یا نفت خام (به انگلیسی: Crude oil) :

نَفت (به انگلیسی: Oil, Petroleum) یا نفت خام (به انگلیسی: Crude oil) مایعی غلیظ و افروختنی به‌رنگ قهوه‌ای سوخته یا سبز تیره یا سیاه است که در لایه‌های بالایی بخش‌هایی از پوستهٔ کره زمین یافت می‌شود. نفت شامل آمیزهٔ پیچیده‌ای از هیدروکربن‌هایی گوناگون است. بیش‌تر این هیدروکربن‌ها از زنجیرهٔ آلکان هستند؛ ولی ممکن است از دید باطن، ترکیب یا خلوص تفاوت‌های زیادی داشته باشند. نفت را طلای سیاه می‌نامند. نفت جزء سوخت‌های فسیلی به حساب می‌آید و تجدید ناپذیر است نفت سنگین از ویسگوسیته زیادی برخوردار است در خوزستان استخراج می‌شود و نفت عبدالخان مشهور است که گرانروی بالایی دارد.

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *