مقالات

پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی چیست و چه کاربردی دارد

پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی

پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی چیست و چه کاربردی دارد

پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی – استفاده از پلی آلومینیوم کلراید به عنوان منعقدکننده در فرایند تصفیه برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی است. این ماده شیمیایی از عملکرد بسیار خوبی در کاهش غلظت کل فسفر موجود در محلول و کدورت آب آشامیدنی برخوردار می‌باشد و این کار را با افزایش کارایی در حذف کلروفیل و مواد هیومیک (لخته‌سازی) عملی می‌کند. در این مبحث به طور خلاصه به پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی و تأثیرات آن در فرایند تصفیه آب خواهیم پرداخت.

معرفی پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی

پلی آلومینیوم کلراید (PAC) نام رایج و تجاری برای ماده شیمیایی پلی آلومینیوم کلرید هیدروکسید است. این محصول شیمیایی یک منعقدکننده به شمار می‌رود که هم در تصفیه آب آشامیدنی و هم در تصفیه فاضلاب قابل استفاده است. این ماده در برخی موارد، نسبت به سایر منعقدکننده‌ها عملکرد بهتری را در محدوده وسیع‌تری از شرایط pH و دما ارائه می‌دهد. تصفیه آب شهری، تجاری و صنعتی، فرآوری لبنیات و مواد غذایی، صنایع تبدیلی کاغذ و خمیر و تصفیه پساب بخشی از کاربردهای این ماده به شمار می‌روند.

پلی آلومینیوم کلراید (PAC) در کاربردهای تصفیه آب از جمله تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب به عنوان فلوکولانت عمل می‌کند. این ماده می‌تواند در محدوده وسیعی از pH 5 تا 8 عمل کند اما دز pH نزدیک به 7 مؤثرتر است. این ماده را می‌توان با استفاده از خاکستر سودا (کربنات سدیم) یا بی‌کربنات سدیم به دست آورد. فلوکولانت تولیدشده از پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی به تدریج (2 تا 12 ساعت) به پایین ته‌نشین می‌شود. پس از آن، بسته به مقدار دوز مصرفی و حجم آب می‌تواند با استفاده از فرایند فیلتراسیون از محلول حذف گردد.

کاربردهای پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی

پلی آلومینیوم کلراید را می‌توان از طریق واکنش آلومینیوم با اسید هیدرو کلریک ساخت. در ابتدای این فرایند به محلولی از کلرو هیدرات آلومینیوم لازم است که در واکنش با اسید هیدروکلریک قرار بگیرد تا این محصول شیمیایی ساخته شود. پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی نسبت به نوع صنعتی از غلظت کمتری برخوردار است. با این حال از خواص محلولیت خوبی برخوردار می‌باشد و به آسانی هم از محلول خارج می‌شود. از کاربردهای این ماده شیمیایی پرمصرف می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • به دلیل اثرات ضد باکتریایی بالا به طور گسترده‌ای در تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در فرآیند لخته سازی جامدات در تصفیه آب آشامیدنی استفاده می‌گردد.
  • به عنوان عامل منعقدکننده در صنایع کاغذسازی و خمیر کاغذ نیز کاربرد فراوانی دارد.
  • به عنوان سوپر جاذب در صنایع آرایشی و بهداشتی (دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها) نیز استفاده می‌شود.
  • به دلیل خواص امولسیونی بی‌ثبات کننده‌ای که دارد، در راندمان جداسازی فازها (آب و نفت) در صنایع نفت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی در مقایسه با آلوم

پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی در محدوده pH گسترده‌تری در مقایسه با آلوم عمل می‌کند و در عین کاهش هزینه‌های شیمیایی می‌تواند به همان اندازه آلوم نیز تأثیر داشته باشد، حتی زمانی که دوز کمتری در مقایسه با آلوم (در دوز بالاتر) دارد. با مصرف این ماده می‌توان به سطوح باقیمانده آلومینیوم کمتری در آب تصفیه‌شده (معمولاً در حدود 0.01 تا 0.05 ppm) دست یافت.

این ماده در دمای پایین آب به خوبی کار می‌کند و لخته‌های تشکیل‌شده از آن در مقایسه با لخته‌های آلوم (سولفات آلومینیوم) که در دماهای پایین‌تر به آرامی ته‌نشین می‌شوند، عملکرد بهتری دارد. این ماده شیمیایی در دمای پایین و معمولی آب و در مقایسه با آلوم دوز معادل به تولید لجن کمتری می‌پردازد. این امر به بهبود کیفیت آب تصفیه شده آشامیدنی، افزایش کلرید و کاهش TDS کلی آب منجر می‌شود.

جمع‌بندی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا  پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی را به شکلی مختصر معرفی کنیم و به کاربردهای مختلف آن بپردازیم. دلیل نام‌گذاری این ماده شیمیایی به اسم آشامیدنی این است که در مقایسه با نوع صنعتی، از غلظت پایین‌تری برخوردار می‌باشد و در عین حال برای لخته‌سازی جامدات در فرایند تصفیه آب آشامیدنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب تصفیه‌شده با این ماده از نمک‌های کمتری برخوردار است. این امر برای تصفیه آب با خلوص بالا و تصفیه به وسیله رزین تبادل یون، بسیار مفید می‌باشد.

منابع

4.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی چیست و چه کاربردی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *