مقالات

پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی چیست و چه کاربردی دارد

پک (PAC) آشامیدنی

پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی چیست و چه کاربردی دارد

پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی (PAC) یکی از کارآمدترین مواد شیمیایی در تصفیه آب است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت نوع صنعتی این ماده با نوع معمولی آن در این است که  نوع ضنعتی از غلظت بیشتری برخوردار می‌باشد. اما این غلظت بیشتر باعث نخواهد شد که در آب محلول نشود. در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با کاربردها و مزایای این محصول شیمیایی مورداستفاده در صنایع مختلف آشنا کنیم.

معرفی پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی

پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی به طور گسترده‌ در تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب استفاده می‌شود. زیرا راندمان انعقادی بالایی را ارائه می‌دهد و در مقایسه با سایر مواد شیمیایی تصفیه آب، دارای وسیع‌ترین محدوده کاربرد pH و دما است. این راندمان بالا باعث افزایش ظرفیت کارخانه و کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. این محصول تأثیر بسیار کمی بر pH دارد و در نتیجه نیاز به مواد شیمیایی تنظیم‌کننده pH را به حداقل می‌رساند. بنابراین به کاهش هر چه بیشتر هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کند. این ماده شیمیایی در صنعت کاغذسازی برای افزایش نرخ زهکشی در فرآیندهای خنثی و قلیایی و به عنوان یک کمک نگه‌دارنده برای افزایش کارایی اندازه و کاهش تقاضای کاتیونی به کار می‌رود.

پلی آلومینیوم کلراید در فرآیند هیدرولیز برخی از فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی مانند انعقاد، جذب و رسوب دارای خاصیت جذب قوی می‌باشد. تفاوت اساسی بین این ماده و سایر منعقدکننده‌های معدنی سنتی در این است که آن‌ها در واقع نمک مولکولی کریستال کم هستند. درحالی‌که PAC از کمپلکس کربوکسیل‌های متعدد تشکیل شده است که اشکال متنوعی دارند. این ماده با سرعت بالای رسوب فلوکولانت در مقادیر مختلف PH استفاده می‌شود و اثری غیر خورنده بر تجهیزات خط لوله تصفیه آب دارد.

مزایای پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی

فناوری فرآیند PAC در دهه 1980 توسعه یافت اما در طول سال‌های اخیر به خاطر طراحی‌ها، آزمایش‌ها و نصب‌های متعدد، پیشرفت کرده و بهینه‌تر نیز شده است. این ماده با ساخت لخته‌های بزرگ‌تر در فواصل زمانی کوتاه‌تر، میزان ته‌نشینی را افزایش می‌دهد و به این ترتیب فیلتراسیون پایین‌دست را بهبود می‌بخشد. استفاده از این محصول در سیستم تصفیه فاضلاب باعث عملکرد قابل اعتماد و عمر طولانی قطعات و دستگاه‌های مورد استفاده خواهد شد. زیرا سنتز این ماده تحت فشار و دمای بالا رخ می‌دهد و محصول، واکنش دسته‌ای بین هیدروکسید آلومینیوم جامد (AL(OH)3) و اسید هیدرو کلریک مایع (HCI) است. مزایای استفاده از پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی به شرح زیر است:

  • حذف خوب و مؤثر ذرات معلق
  • کاهش میزان باقیمانده آلومینیوم
  • کاهش میزان دوز در مقایسه با سایر مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب
  • حذف خوب فسفر از محلول
  • عملکرد عالی در آب سرد
  • کاهش حجم لجن پسماند
  • اثر pH حداقلی
  • فرآیند تولید بهینه‌شده برای کاهش هزینه‌های عملیاتی تصفیه

کاربردهای پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی

ثابت شده است که پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی خاصیت منعقدکننده کارآمدتری نسبت به آلوم دارد. زیرا دوزهای پایین‌تر این ماده (حدود 1.35 میلی‌گرم) منجر به تولید آب تصفیه‌شده با کدورت کم و محتوای آلومینیوم باقی‌مانده پایین‌تر می‌شود. علاوه بر این، دوز مورد نیاز این ماده در فرآیند فیلتراسیون مستقیم از طریق بسترهای فیلتر دوگانه شن و آنتراسیت نیز به همان اندازه ذکرشده کافی خواهد بود. این ماده در صنعت زغال‌سنگ مصنوعی برای جداسازی زغال‌سنگ از آب و در صنعت پالایش نفت نیز برای جداسازی نفت از آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای دیگر این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب
  • تصفیه آب و فاضلاب صنعتی و انواع فاضلاب‌های شیمیایی
  • آب تزریقی میدان‌های نفتی و معادن
  • متالورژی و زغال شویی
  • تولید چرم مصنوعی
  • خمیر، چاپ رنگ، سفیدکننده و رنگرزی
  • صنایع پزشکی و دارویی

جمع‌بندی

پلی آلومینیوم کلراید فاضلابی یا صنعتی را می‌توان در مصارف بزرگ‌مقیاس و در دوزهای بالا مورد استفاده قرار داد. زیرا از غلظت بسیار زیادی برخوردار است. تصفیه فاضلاب به وسیله این ماده شیمیایی از مزایای بسیار زیادی مانند کاهش هزینه‌های عملیاتی، راندمان بالاتر و بیشتر تصفیه، خروجی پاکیزه‌تر، عمر طولانی‌تر دستگاه‌های تصفیه و صرفه اقتصادی خواهد شد. از این ماده در صنایع بسیار زیادی استفاده می‌شود. زیرا هم مقرون‌به‌صرفه است هم کاربردهای بی‌شماری را ارائه می‌کند.

منابع

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *