مقالات

کاربردهای شگفت‌انگیز جوش شیرین و خواص درمانی بی کربنات سدیم

جوش شیرین

کاربردهای شگفت‌انگیز جوش شیرین

جوش شیرین که با نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود، یک پودر کریستالی سفیدرنگ و بی بو با فرمول مولکولی NaHCO3 است. این ماده دارای خواص تخمیری بوده و منجر به تولید دی‌اکسیدکربن می‌گردد. این ترکیب شیمیایی بوگیر و جاذب رطوبت است. این نمک معدنی در آب هم به‌عنوان اسید و هم به‌عنوان باز (آمفوتر) عمل می‌کند. سدیم هیدروژن کربنات، ماده‌ای بسیار کاربردی است که در ادامه به بررسی کاربرد آن در صنایع مختلف می‌پردازیم.

کاربردهای شگفت‌انگیز جوش شیرین در صنعت غذایی

بی کربنات سدیم یک ماده شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنعت غذایی است. بسیار از این ماده در تولید نان و شیرینی‌ها برای بهبود خواص خمیر، بالابردن حجم و حفظ رطوبت استفاده می‌شود. هنگامی که این ماده در تماس با اسید قرار گیرد بلافاصله واکنش می‌دهد و منجر به تولید co2 می‌شود. این واکنش منجر به انبساط خمیر می‌گردد. در فرایند پخت، دی‌اکسیدکربن با هوا جایگزین شده و شیرینی یا کیک سبک و پوک باقی می‌ماند.

کاربرد بی کربنات سدیم در صنعت پلاستیک و نساجی

باتوجه‌به اینکه این پودر در مواجهه با اسید co2 آزاد می‌کند در فرایند تولید پلاستیک به‌عنوان فوم ساز کاربرد دارد. همچنین برای کنترل شکل محصولات پلاستیکی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از شاخص‌ترین موارد استفاده از این ترکیب شیمیایی برای تولید پارچه‌های ابریشمی و پشمی است. در صنعت نساجی از جوش شیرین برای چاپ پارچه و رنگرزی استفاده می‌شود. از این ماده می‌توان به‌عنوان عامل خنثی‌کننده مواد رنگرزی در فرایند رنگ نام برد.

جوش شیرین

کاربرد جوش شیرین در پزشکی

بی کربنات سدیم یک ترکیب شیمیایی است که در پزشکی به‌عنوان یک دارو مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب به‌عنوان یک آنتیدوت برای سموم اسیدی و همچنین برای درمان بعضی از حالت‌های پزشکی مانند اختلالات الکترولیت، تشنج، دستگاه گوارش و نارسایی کلیه استفاده می‌شود. همچنین، بعضی از داروها نظیر آسپیرین و فوروزماید باعث تولید اسید در معده می‌شوند.

این ماده به دلیل خاصیت قلیایی که دارد اسید را خنثی می‌کند و برای درمان اسیدیته معده و سوزش آن بسیار کاربردی است. همچنین برای جلوگیری از آسیب شدید در معده، بسته به‌شدت حالت، از جمله زخم معده و روده و هپاتیک از جوش شیرین استفاده می‌شود. این ترتیب به پاک‌سازی و سم‌زدایی بدن کمک می‌کند و کاهش‌دهنده بسیاری از بیماری‌ها مانند عفونت‌های قارچی، عفونت‌های باکتریایی، التهابات و بوی بددهان است.

این ماده چون باعث کاهش حالت اسیدی در خون می‌شود به‌عنوان یک درمان آزمایش شده در برابر انقباض عروق خونی و فشارخون بالا کاربرد دارد. همین‌طور اگر فردی دچار آفت دهان و یا بیماری لثه است، شستشو با جوش شیرین می‌تواند باعث تسکین درد و کاهش التهاب شود. به‌علاوه این ماده به برطرف‌کردن خارش‌های پوستی و غیره کمک می‌کند.

جمع‌بندی

بی کربنات سدیم به تأییدیه سازمان غذا و دارو یک ترکیب شیمیایی ایمن شناخته شده است. همچنین بر اساس تحقیقات روی داده‌های جدید استفاده از این ترکیب به‌عنوان یک افزودنی مستقیم غذا و یک ماده بی‌خطر در لوازم آرایشی بلامانع است. استفاده از این ماده محبوب در میان مردم سابقه‌ای طولانی دارد. به‌عنوان‌مثال پیشینیان ما از رسوبات طبیعی این ماده برای تمیزکردن دندان‌های خود و ساختن رنگ برای نوشتن استفاده می‌کردند. همین‌طور نانوایان شروع به افزودن این ماده و شیر ترش به خمیر برای تولید نان و ارتقا کیفیت آن کردند.

منابع

جوش شیرین چیست ؟

در پاسخ به این سوال که جوش شیرین چیست باید گفت جوش شیرین در واقع سدیم بی کربنات است و دارای خواص تخمیری است و باعث تولید کربن دی اکسید می‌شود. جوش شیرین یک ماده همه‌کاره است و خواص و فواید زیادی برای سلامتی نیز دارد.

کاربرد جوش شیرین در پزشکی

بی کربنات سدیم یک ترکیب شیمیایی است که در پزشکی به‌عنوان یک دارو مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب به‌عنوان یک آنتیدوت برای سموم اسیدی و همچنین برای درمان بعضی از حالت‌های پزشکی مانند اختلالات الکترولیت، تشنج، دستگاه گوارش و نارسایی کلیه استفاده می‌شود. همچنین، بعضی از داروها نظیر آسپیرین و فوروزماید باعث تولید اسید در معده می‌شوند.

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *