مقالات

کربنات سدیم سبک چیست و چه کاربرد و مصارفی دارد؟

کربنات سدیم سبک

کربنات سدیم سبک چیست و چه کاربرد و مصارفی دارد؟

کربنات سدیم سبک، یک پودر سفید و بی‌بو است که از آن به دلیل خواص مختلفش، به‌طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این ماده در دو نوع سبک و سنگین وجود دارد که با نام سودا اش (خاکستر سودا) نیز یاد می‌شود. نوع سبک آن، چگالی کمتری نسبت به نوع سنگینش دارد.

تفاوت کربنات سدیم سبک و سنگین

تفاوت میان نوع سبک و سنگین این ماده در میزان تراکم، اندازه ذرات و کارکرد آنهاست. همان‌طور که از نامشان پیداست، نوع سبک این ماده وزن کمتری نسبت به نوع سنگین دارد. این دو ماده از نظر شیمیایی تفاوت چندانی ندارند. اما سودا اش سنگین دارای چگالی ظاهری حدودا 1000 کیلوگرم بر مترمکعب بوده و اندازه ذراتش از 300 تا 500 میکرون متغیر است. در حالی که که میزان چگالی سودا اش سبک حدود 500 کیلوگرم بر مترمکعب و اندازه ذرات آن 100 میکرون است.

ویژگی‌های کربنات سدیم سبک

فرمول شیمیایی این کربنات Na2CO3 است و به شکل پودری سفید به بازار عرضه می‌شود. نقطه ذوب این ماده 851 درجه سانتی‌گراد است. اما به دلیل آنکه در اثر دما و حرارت تجزیه می‌شود، نمی‌توان برای آن نقطه جوشی تعریف کرد. این ترکیب قلیایی قوی، در آب محلول است و هرچقدر دما بالاتر برود، حلالیت آن نیز بیشتر می‌شود. همچنین به دلیل اینکه این ترکیب، یک نمک معدنی است، می‌توان فشار بخار آن را ناچیز در نظر گرفت.

از دیگر ویژگی‌های فیزیکی کربنات سدیم سبک، می‌توان به واکنش آن با کربن دی‌اکسید و آب اشاره کرد. ترکیب این مواد باهم تولید بی‌کربنات سدیم می‌کند.

Na2CO3 + CO2 + H2O → 2NaHCO3

همچنین ترکیب سدیم بی‌کربنات با سدیم منجر به تولید سدیم کربنات می‌شود.

NaHCO3 + NaOH → Na2CO3 + H2O

کاربردها و مصارف کربنات سدیم سبک

از این ماده بخصوص در تولید شیشه، کاغذ، ابریشم مصنوعی، صابون و شوینده‌ها استفاده می‌شود. این ماده اغلب در شکل پودر صابون خشک به‌عنوان پاک‌کننده تولید می‌شود. همچنین معمولا از آن به‌عنوان یک نرم‌کننده‌ آب نیز استفاده می‌شود زیرا می‌تواند سختی موقت یا دائمی آب را حذف کند. در ادامه، از مصارف این ماده آمده است:

تولید شیشه

در تولید شیشه، کربنات سدیم سبک به عنوان یک شار عمل کرده و دمای ذوب مواد خام مورد استفاده در تولید شیشه را کاهش می‌دهد. این امر، تولید شیشه را آسان‌تر کرده و به بهبود شفافیت و دوام شیشه کمک می‌کند.

مواد شوینده

این ماده در تولید مواد شوینده مانند شوینده لباسشویی، مایع ظرفشویی و سایر محصولات پاک‌کننده خانگی استفاده می‌شود. خواص قلیایی این ماده، موجب چربی‌زدایی و لکه‌بری موثر آن می‌شود. این ماده، همچنین در محصولات تمیزکننده‌ تجاری برای نظافت‌های سازمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنعت نساجی

کربنات سدیم سبک، در صنعت نساجی به‌عنوان تنظیم‌کننده میزان اسیدیته (PH)، خنثی‌کننده و یکی از اجزای فرآیند رنگرزی نیز موثر عمل می‌کند.

داروسازی

داروسازان از این ماده به‌عنوان یک ضد اسید برای درمان سوءهاضمه و سوزش معده استفاده می‌کنند.

نکات ایمنی

هرگونه تماس با کربنات سدیم سبک و یا سنگین، عوارض جانبی به‌دنبال خواهد داشت. مانند آسیب به ریه، سرفه و التهاب سیستم تنفسی. همچنین تماس این ماده با چشم، آسیب جدی و دائمی به قرنیه زده و موجب سوزش چشم می‌شود. درنتیجه احتیاط را در استفاده از این ماده رعایت کرده و درصورت تماس یا استنشاق، با آب زیاده شسته و به پزشک مراجعه کنید. محل نگهداری این ماده باید به خوبی تهویه شده و آن را در ظروف در بسته و بدون تماس با محیط خارجی و دور از رطوبت نگهداری کنید.

جمع‌بندی

درنهایت، کربنات سدیم سبک، یک ماده شیمیایی چندکاره و مهم است که به دلیل خواص چندمنظوره آن، در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. اما احتیاط و رعایت نکات ایمنی در رابطه با این ماده در تمام صنایع مهم و ضروری است.

منابع

 

کربن اکتیو ادلر
شرکت شیمیایی فن آوران آب یکی از بزرگترین واردکنندگان کربن اکتیو ادلر در کشور می باشد.
شما میتوانید برای استعلام قیمت و کربن اکتیو ادلر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره تماس ☎️ : 02188766975
استعلام سریع 📱 : 09192999678

 

 

کربنات سدیم سبک یعنی چه؟

کربنات سدیم سبک یکی از کربناتی است که می توان از آن جهت نرم کردن آب و سختی موقت یا دائمی آب استفاده کرد. از آنجایی که کربنات سدیم در آب محلول است، کربنات کلسیم و کربنات منیزیم در آب نامحلول است. بنابراین برای نرم کردن آب و حذف یون های منیزیم و کلسیم می توان از سودا اش سبک استفاده نمود.

خلاصه کربنات سدیم سبک :

درنهایت، کربنات سدیم سبک، یک ماده شیمیایی چندکاره و مهم است که به دلیل خواص چندمنظوره آن، در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. اما احتیاط و رعایت نکات ایمنی در رابطه با این ماده در تمام صنایع مهم و ضروری است.

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *