مقالات

کلر در تصفیه و گندزدایی آب

کلر در تصفیه و گندزدایی آب

کلر در تصفیه و گندزدایی آب

کلر، یک عنصر با نماد Cl و عدد اتمی ۱۷، در گروه هالوژن‌ها قرار دارد. از زمان‌های دور، به عنوان یک ماده با واکنش‌پذیری بالا و توانمندی برتر در از بین بردن آلودگی‌های میکروارگانیسمی، به ویژه پاتوژن‌ها، در تصفیه آب مورد استفاده قرار گرفته است.

فرآیند کلرزنی:

فرآیند کلرزنی به افزودن گاز کلر یا ترکیبات آن، نظیر هیپوکلریت سدیم (مایع) و هیپوکلریت کلسیم (جامد) به آب اطلاق می‌شود. اثرگذاری کلر در از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها در آب به عواملی نظیر pH، دما، و مدت زمان تماس با آب بستگی دارد. امروزه، به دلیل واکنش کلر با املاح دیگر موجود در آب و تشکیل محصولات جانبی، استفاده از آن در تصفیه آب محدودتر شده است. با این حال، کلر همچنان یکی از راهکارهای ارزان و مؤثر برای تصفیه و ضدعفونی آب محسوب می‌شود.

پودر کلر جامد (هیپوکلریت کلسیم یا پرکلرین):

کلسیم هیپوکلریت یا پرکلرین، یک ترکیب شیمیایی با فرمول Ca(ClO)2 است. این ماده در قالب پودر یا قرص به صورت جامد عرضه می‌شود. این ترکیب، دارای پایداری بالایی در دمای اتاق است و در محیط مرطوب، بوی کلر را انتشار می‌دهد. معمولاً به دو شکل خشک (بدون آب) و هیدراته (با آب) در بازار عرضه می‌شود. تولید کلسیم هیپوکلریت به صورت صنعتی از ترکیب گاز کلر با کلسیم هیدروکسید انجام می‌شود.

برندهای پودر کلر در تصفیه آب:

پودر کلر جامد با خلوص ۶۵ تا ۷۳ درصد، به همراه ترکیبات دیگر نظیر کلسیم کلراید و کلسیم کربنات در محصولات مختلف عرضه می‌شود. این ترکیبات جانبی به عنوان ناخالصی‌ها شناخته می‌شوند. به دلیل کارایی بالاتر در تصفیه و گندزدایی آب نسبت به هیپوکلریت سدیم، استفاده از پودر کلر جامد در تصفیه آب افزایش یافته و بسیاری از شرکت‌های تولید مواد شیمیایی به تولید آن پرداخته‌اند.

قیمت و خرید پودر کلر:

قیمت پودر کلر جامد تصفیه آب به عواملی نظیر برند، تاریخ تولید، خلوص، و وزن محصول بستگی دارد. نوسانات نرخ ارز و افزایش سریع آن، باعث افزایش قیمت محصولات وارداتی شده و برخی از برندهای بدون اصالت و تقلبی نیز وارد بازار شده‌اند. با شناخت دقیق نیازها، بهتا آمادگی دارد تا در انتخاب و خرید پودر کلر جامد تصفیه آب، مشتریان را یاری کند و محصولات با اصالت و کارایی بالا را ارائه دهد.

مزایا و معایب کلرزنی جهت تصفیه آب آشامیدنی

مزایا:

هزینه اندک: فرایند کلرزنی از لحاظ هزینه نسبت به روش‌های دیگر تصفیه آب، هزینه‌ای اندکتر دارد.

کشته شدن میکروارگانیسم‌ها: استفاده از کلر در مراحل تصفیه آب منجر به کشته شدن میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های حاوی در آب می‌شود.

ضمانت سلامت نسبی آب: با اثربخشی باقی‌مانده کلر در آب، سلامت مسیر لوله‌کشی و آبرسانی تضمین می‌شود.

کنترل لاشه‌ها: پس از کلرزنی، لاشه‌های باقی‌مانده از میکروارگانیسم‌ها در آب حاصل از فرایند تصفیه، به منابع غذایی برای سایر انگل‌ها و باکتری‌ها تبدیل نمی‌شوند.

معایب:

مقاومت برخی میکروارگانیسم‌ها: برخی از میکروارگانیسم‌ها، مانند کریپتوسپوریدیوم، مقاومت به کلر دارند و ممکن است از بین نروند.

تشکیل مواد جانبی: استفاده از کلر در تصفیه آب منجر به تشکیل تری‌هالومتان‌ها یا هالوفرم‌ها می‌شود که به عنوان مواد سرطان‌زای شناخته می‌شوند.

اثرات زیانبار بر روی پوست و مو: تماس با باقی‌مانده کلر در آب لوله‌کشی شهری ممکن است به ایجاد حساسیت، ریزش مو و مشکلات دیگر در پوست و مو انسان منجر شود.

آثار نامطلوب بر روی سلامت تنفسی: استنشاق گاز کلر در استخرها یا حمام‌ها ممکن است به اثرات زیانبار برای سلامت تنفسی انسان منجر شود.

نکته پایانی:

برای مقابله با اثرات زیانبار کلر در آب آشامیدنی، توصیه می‌شود که کلر باقی‌مانده در آب، قبل از مصرف، توسط دستگاه‌های تصفیه آب حذف شود تا از آب سالم استفاده گردد.

 

 

کلر
شرکت شیمیایی فناوران آب یکی از بزرگترین واردکنندگان کلر در کشور می باشد.
شما میتوانید برای استعلام قیمت و کلر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شماره تماس ☎️ : 02188766975
استعلام سریع 📱 : 09192999678

 

 

گندزدایی آب با کلر

گندزدایی آب با کلر یکی از رایج ترین و کاربردی ترین روش های به کار رفته در تصفیه آب های آشامیدنی و حذف عوامل بیماری زا از آن، استفاده از کلر می باشد. در پاسخ به این سوال که کلر چیست می توان گفت کلر یکی از هالوژن های موجود در گروه IV در جدول عناصر شیمیایی می باشد که دارای عدد اتمی 17 بوده و با CL نمایش داده میشود.

📌 مطالب پیشنهادی :

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *